KLIENTKA KATKA A METABOLICKÁ KAPACITA

Před jistou dobou mně oslovila slečna Katka s tím, že by ráda směřovala k Bikini Fitness a chce odborné vedení.

Pojďme si na jejím příkladu ujasnit co je to metabolická kapacita a proč je důležité ji INDIVIDUÁLNĚ brát v potaz a pracovat s ní.


Katčiny míry a váha z 30/8/2015:

Pas- 64,5 cm
Hýždě – 84,5 cm

Váha – 52,7 kg (dne 30/8), 54,2 kg (dne 1/9)

Jak můžete vidět už zde, váha skutečně kolísá ze dne na den, i hodiny na hodinu na základě různých tělesných procesů zahrnujících vodu. Například svalový glykogen (rychlá energie pro svalovou práci kterou tělo neustále vyčerpává a dočerpává) váže na 1g 3-4g vody.

V jejím případě mezinárodně uznávaný vzorec pro výpočet kalorického příjmu (přesně tento typ výpočtu je využíván pro výpočet jídelníčku) u ní stanovil příjem 1460 kcal na den.

Dnes mi Katka poslala pravidelný report, kde za poslední týden zhubla 1 cm na pase a 0,5 cm na hýždích (a to je už tak velmi štíhlá), přestože váha zůstala z posledního týdnu stejná.


A víte na kolika kcal v tom posledním týdnu hubla?

1899 kcal na den, teď jsme navýšili na 1932 a očekávám další hubnutí, poté pomocí metody reverse dietingu plynule přejdeme do více anabolické fáze aby mohla nabírat svalovou sílu pro budoucí soutěže. Jinými slovy – udržovat aktuální váhu bude na mnohem vyšších číslech a i ty vytáhneme výše nahoru, abychom maximalizovali její metabolickou kapacitu.


Jakou váhu a míry měla Katka v dnešním reportu?

Pas – 61,5 cm
Hýždě – 81 cm
Váha – 50,7 kg


Pojďme si to tedy shrnout:

Katka za posledních 23 dní zhubla 3 cm na pase, 3.5 cm na hýždích a to jsme se dostali z 1460 kcal (což by Katka jedla, kdyby si nechala napsat jídelníček a kdyby ho psal někdo, kdo to nesestřelí drasticky – což je velmi vzácné) na 1932 kcal na den.


Proč?

No jednak Katka dře zhruba 6 krát týdně intenzivní fitness tréninky a prvky HIIT a jednak se při volbě Coache spolehla na individualitu a vědecké poznatky, spíše než na špatně zažité mýty a strojově psané jídelníčky.

Tímto netvrdím, že každá žena pod mým vedením bude kvalitně hubnout na 1900 kcal na den. Každý jedinec má jedinečnou metabolickou kapacitu uzpůsobenou jeho/jejímu životnímu stylu a dalším individuálním faktorům.

Existují opačné případy lidí, třeba maratonců jejichž metabolismus je natolik adaptovaný na daný typ pohybu (aerobní aktivita nízké intenzity po delší dobu), či lidí po nárazových jojo dietách, či dlouhodobé drastické dietě, kteří naopak nehubnou ani na pro jejich tělesnou kompozici nízkých kaloriích – to je případ mé další klientky, u které aktuálně budujeme metabolickou kapacitu, aby mohla následně pohodlně hubnout a pohodlně udržet cílovou váhu.

Žádný vzoreček toto nebere v potaz. Tudíž ani žádný jídelníček toto v potaz brát nemůže.


Výhody dobré metabolické kapacity:

  • hubnete na větším množství jídla
  • cílovou váhu udržujete na vyšším množství jídla
  • z těchto důvodů bez problémů udržíte formu i mimo léto
  • z těchto důvodů budete mít na následující léto ke shození třeba 2 kg tuků, místo 10 kg tuků
  • z těchto důvodů budete na další léto hubnout s mnohem vyšším přídělem jídla, než by tomu bylo jinak


Neexistuje rychlá oprava dlouhodobého problému.

“To, že to funguje, neznamená, že to je optimální.”

PS: V reverse dieting fázi (proces po dietě pro minimalizaci jojo efektu) jsme se dostali na stejných aktivitách až na 2200-2300 kcal. Skutečně tedy vzorec není vše a hodně dělá například NEAT = pohyb během dne, přesnost zápisu jídel, spánek a další faktory.

 

Autor: Martin Barna