PLYOMETRIE A BĚH

Než do svého tréninkového programu zařadíte běh, či plyometrické cvičení jako prostředek k hubnutí, velmi dobře zvažte následující specifika tohoto typu tréninku a jeho vliv na Vaše tělo.

Během běhu je při každém došlapu tělo běžce vystaveno opakovanému dopadu síly rovné 2-3 násobku jeho hmotnosti. Pokud tento fakt aplikujeme na běžce o váze 150 liber (cca 68kg), který má průměrně 400 došlapů na každou nohu na uběhnutou míli, tak zjistíme, že je během jedné míle každá noha vystavena síle 60 – 90 tun. Typičtí běžci běhající týdně mezi 40 a 80 mílemi tedy mohou očekávat zhruba 16000 – 32000 nárazů na každou nohu týdně, což odpovídá zhruba 2400 – 7200 tunám působící síly. To je ohromné množství stresu pro dolní končetiny a může to zvyšovat pravděpodobnost zranění.

Jak by tedy mohl silový trénink u dětí způsobovat ohýbání/poškození kostí, když jejich těla při praktikování všeobecně přijatých sportů (které velmi zřídka negativně ovlivňují kosti dětí), jako jsou kontaktní sporty, gymnastika, tanec a běh, působí na tělo silami DALEKO PŘEVYŠUJÍCÍMI ty, které by mohly vznikat tréninkem ve fitcentru? Zvláště, když studie ukázaly, že jsou tyto působící síly pro rozvoj těla prospěšné.

Silový trénink podporuje dobré mechanické povědomí a zajišťuje dobrou strukturální rovnováhu v oblasti kloubů. Aktivity a sporty jako je gymnastika tvoří výborné motorické návyky.


Na závěr ještě dodám:

1) Toto není anti-běžecký článek.

2) Moji klienti běhají. Ovšem pouze pokud to odpovídá jejich cílům, vášním a hlavně pokud je to pro jejich tělesnou schránku zdravotně vhodné.

3) Tento článek by Vám měl ukázat další důkaz toho, že fitness a výživa je INDIVIDUÁLNÍ VĚCÍ a je potřeba to mít na paměti.

 

Autor: Martin Barna

Zdroje:

Impact Forces at the Knee Joint – A Comparative Study on Running Styles, Florida Atlantic University, Boca Raton, Florida May 2001